torstai 19. helmikuuta 2015

Teatterikärpänen

Viime viikolla oli Kansallisbaletissa hartaasti odotettu Kullervon ensi-ilta. Kalevalan tarina heräsi eloon Sibeliuksen vaikuttavan musiikin ja Tero Saarisen tunteikkaan koreografian myötä. Yhdessä Mikki Kuntun lavastuksen ja valaistuksen sekä voimakkaiden kuorokohtausten kanssa ne loihtivat näyttämölle väkevän kokonaisuuden. Harvinainen teos yhdisti nykybaletin sekä oopperan saumattomasti. Vaikuttavaa! Tässä produktion traileri:


Tämä oli hyvä aloitus kulttuurikeväälle! Olen ostanut jo kahdet teatteriliput tuleville kuukausille ja se jos mikä on minulle epätavallista, sillä olen arka teatterissakävijä.

Kun luin Vesa Vierikon tähdittämästä Ryhmäteatterin Mielipuolen päiväkirjasta, tiesin heti haluavani nähdä sen. Ensinnäkin haluaisin käydä enemmän pienten teatterien esityksissä ja toiseksi jo produktion esittelytekstin ensimmäinen lause herätti välittömän kiinnostukseni: "Putkonen on tuiki tavallinen toimistorotta, jonka parhaat kaverit ovat printteri ja kopiokone." Kun seuraavassa lauseessa vielä viitattiin exceliin, oli päätös lippujen hankkimisesta tehty. Näytelmässä Putkosesta tulee yllättäen kansainvälisen suuryrityksen toimitusjohtaja ja hän päätyy hämmästelemään hullua maailmaa. Tässähän on mahdollisuudet vaikka mihin!

Toinen kiinnostava näytelmä on Avoimet Ovet -teatterin Palava kaupunki, joka sijoittuu sota-ajan Helsinkiin. Näytelmän on kirjoittanut fanittamani Sirpa Kähkönen, joka on kirjoittanut lukuisia sota-aikoihin sijoittuvia kirjoja, muun muassa ihanan Kuopio-sarjan. Hänen kirjojensa henkilöt ovat niin eläviä, että on helppo unohtaa niiden fiktiivisyys. Minulla oli ilo tavata hänet kirjailijatapaamisessa jokin aika sitten. Olin vaikuttunut siitä kuinka intohimoisesti hän kuvasi viimeisimmän kirjansa Graniittimiehen kirjoittamisprosessia. Olin ajatellut jättää Graniittimiehen lukematta, sillä se ei aihepiiriltään ja kontekstiltaan (se sijoittuu viime vuosisadan Pietariin) vaikuttanut kiinnostavalta, mutta tapaamisen jälkeen pyörsin päätökseni.

Olen hankkinut lippuja myös muutamille keikoille, joten tulevilla kuukausilla on paljon mielenkiintoisia kokemuksia tiedossa.

Ystävänpäivän herkku

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!